Orolig!

Förra veckan köpte jag lite otippat Lithells varmkorv. Det händer inte ofta, men kände mig sugen på det. Vi åt i godan ro, men några dagar senare såg jag på nyheterna att bla Lithells återkallade sina korvar efter de hittat Listeriabakterier i dem.
Listeria är en bakterie som oftast drabbar gamla, sjuka och gravida som fått i sig dålig mat. Man får influensasymptom som kan leda till blodförgiftning eller hjärnhinneinflammation bland annat. Och som gravid kan det vara livsfarligt för barnet och ibland även för mamman. När jag hörde om detta blev jag först inte speciellt orolig. Jag är inte sån som oroar mig för sjukdomar i onödan. Och jag vet att det är ytterst ovanligt att man blir sjuk trots man fått i sig tveksam mat. 1-2 gravida per år drabbas ungefär.

Men... I torsdags började jag må konstigt. Fick huvudvärk och började må illa. Fick sedan diarré och har haft det sedan dess. Inte någon jättejobbig variant, men ändå så att jag känner mig risig. Detta gjorde mig väldans orolig i fredags morse, och jag ringde barnmorskemottagningen och fick en akuttid på förslossningen för att ta listeriaprover. Blodprov i vardera armveck samt livmodertappsprov. Usch. Jag får besked om ca en vecka. Men även om proverna visar negativt KAN jag ändå vara smittad, eftersom inkubationstiden ligger på uppåt 70 dagar. Men om så är fallet så är mina symptom nu oberoende av listeria vilket skulle kännas betryggande. Ingen i min närhet har dock några magsjukesymptom, vilket är lite oroande. Vad är det då liksom?

Om jag nu skulle vara smittad får jag gå på antibiotika som man sätter in intravenöst, vilket ska hjälpa både mig och bäbisen. Och trösten är väl att de isf upptäckt det i god tid, innan jag åker på nån obehaglig blodförgiftning eller liknande. Jag antar att det är bättre ju fortare det upptäcks.

När man läser på nätet och graviditet och listeria blir man inte direkt lugnad. Därför försöker jag att inte läsa, men jag vill ändå få mer information än vad barnmorskorna kunde ge mig. De visste heller inte så mycket, eftersom det är så extremt ovanligt. Har massa frågor som jag inte fått svar på... Fick dock ett jättefint mottagande av barnmorskorna på förlossningen, och fick mig en favorit som hette Barbro.

Jag blir liksom så arg på slumpen. Vad är oddsen att jag skulle bli sugen på varmkorv just den där veckan då de sålde listeriasmittad korv. Vad är oddsen att jag skulle köpa just det märket, när det finns så många att välja mellan? Jag vet att det inte lönsch att grubbla över detta, men tankarna faller lätt åt det hållet.

Så nu är det bara att hålla koll på kroppstemperaturen, om jag får feber måste jag nog åka in. Sen är det bara att vänta på provsvaren..... Suck.




Kommentarer
Postat av: Lena

Nej men detta var ju inte alls något som man vill oroa sig över..

Skickar en stor kramis till dig...

/Lena

2011-09-04 @ 23:55:32
URL: http://miramilaia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0