Snäppet smartare

Nånstans har jag ju alltid vetat att det inte är någon hållbar eller hälsosam diet att dricka kalorifattiga måltidsersättningar såsom Allévo och Nutrilett. Men för några dagar sedan kom jag in på en blogg som ägdes av en tjej som haft mkt framgång med just sådana, och jag blev taggad till tusen. Så igår köpte jag en hel uppsjö olika soppor, shakes och bars med tanken att jag skulle ersätta alla måltider denna vecka. Sagt och gjort så satte jag igång med det igår, och trots att 80% av grejerna smakar skit så tappade jag inte motivationen, förrän idag då min vän Ida kom hit. Hon påminde mig om varför man INTE ska hålla på med sån där svältkurbantning. 
För när kroppen ställer in sig på svält som den gör om man kör en sånhär diet så försvinner inte fettet, utan musklerna. Och när man då börjar äta vanligt igen så suger kroppen åt sig allt fett som en svamp, så det man förlorat är då muskler och det man fått igen då man börjar äta är ännu mer fett. Alltså. Pissdåligt på alla sätt. 


Därför, efter en och en halv dag, slutar jag upp med de här dumheterna. Har nu ätit spaghetti och köttfärssås till middag och det smakade ljuuuvligt!!  


Bara ryggen blir bra igen (får inte träna på en vecka) så ska jag sätta igång med träningen, för bra mat och träning är nog det bästa hälsoknepet.

Kommentarer
Postat av: sara

nog brukar det förbrännas fett nog, men börjar man direkt med vanlig mat och fett när man gjort allt klart så går man ju snabbt upp igen så det gäller ju att isf stegvis äta mer och mer vanlig mat, och sen kanske i slutändan äta mindre varje gång man äter och lite nyttigare med, än vad man gjorde innan kuren, då tror jag inte de tär några problem att gå ner i vikt och stanna där, men det är ju inte så vanligt folk fortsätter leva sunt efter så därför går ju många upp efter, sen kanske du måste tärna för att hålla igång musklerna med, men tränar du ska du ju kompensera detta med mat som bygger muskler, för gör man inte det så bryts dom ju ner.

Inte för att jag är någon expert men, om det bara vore muskler som förbrändes om man äter shakar så skulle ju folk bara rasa ihop, utan muskler och jättetunga så kan man ju inne ens stå upp, och folk som följer programmen går ju ner i vikt så.... är nog hur man lever efter som är boven/matchen

2010-03-16 @ 18:23:55
Postat av: Ida

Du är så duktig Moa! :) Kämpa på! Självklart kan man "fuska" med soppor för att få se lite extra resultat och minska magsäcken. Men det är nog inte bra att ersätta alla mål mat i veckor om man inte är jätte stor. Tror att det handlar om att sätta sig in i och se hur ens invanda mat- och träningsrutiner ser ut. För allt handlar egentligen om att förändra sitt beteende och sina vanor.

Självklart förtvinar inte musklerna ihop totalt, men shakar dricker man ju inte heller resten av livet, utan de dricker men oftast några veckor. Om man tittar närmare på många av dessa ersättningar så innehåller många av dem socker oc en massa sötningsmedel... Men som sagt, de som har väldigt mycket att ta av är det säkert positivt att använda såna här. (Vilket du inte har Moa!) Och en bra grej är ju som sagt att man minskar magsäcken och vänjer sig vid att man kanske inte behöver så mkt mat. Sen så är det ju olika för alla, olika dieter passar olika människor. :)

2010-03-20 @ 16:45:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0