3. Your Parents


 

Vackra mamma hos mormors bror i Dalarna 1993          







 Mamma på besök i lägenheten där hon växte upp i Sthlm 2005
                                                                      


Birgitta Westermark föddes den 9e april 1945 i Stockholm. Hon växte upp i Vasastan, men flyttade upp till Skellefteå när hon var 9 år. Hon träffade min pappa vid 16 års ålder. Mamma och pappa gifte sig 1965.
Hon fick min syster Lena när hon var 21 år, och två år senare kom Åsa.
18 år senare kom jag, då var mamma 41 år. Hon skiljde sig från min pappa när hon var 47 år.

Mamma har jobbat med barn hela sitt liv. På fritids, dagis eller förskoleklass. Hela mitt liv har vi också varit stödfamilj åt olika barn som på ett eller annat sätt haft det jobbigt hemma.

För tre år sedan insjuknade mamma i Lewy Body Demens. Innan sjukdomen var mamma den snällaste av alla. Hon var aldrig sträng eller gav mig förbud, utan det var snarare hennes oro över mig som gjorde att jag kom hem i tid och skötte mig. Jag fick dåligt samvete så fort jag gjorde henne orolig.
Hon var lite klantig och klumpig, precis som jag. Hon var väldigt social och kände alla, om man gick på stan med henne fick man fint vänta medans hon stannade och pratade med så gott som varenda kotte. Hon träffade Christer 1994 och har levt ihop med honom sedan dess.

Idag är mamma inte alls sig själv på grund av hennes sjukdom. Men trots detta är hon den bästa mamman i hela världen, och jag är henne evigt tacksam för så mycket. Jag känner igen mig så mycket i henne, och jag är stolt över att vara hennes dotter.





 

Pappa våren 2005  


 

Fina Felix


Anders Westermark föddes 1943. Han har 8 syskon, vilket innebär att jag har över 30 kusiner. Han arbetade som vaktmästare innan han skadade ryggen och blev sjukpensionär när jag var liten. Han har alltid tyck mycket om djur. Det är därifrån jag fått mitt enorma djur- och naturintresse. Nu äger han luzernstövaren Felix. När mina föräldrar skiljde sig flyttade pappa ut i vår stuga som ligger i falmarksforsen där han bor än idag. Han är en riktigt skogsmulle, och är jätteduktig på att laga, fixa och trixa. Men att skicka ett SMS vet han inte hur man gör. :) 
Pappa tycker om att driva med folk. Även med sig själv. Liksom jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0