Tristess och planering

Det är jobbig period då man är sådär mellansjuk.. Man orkar inte göra något aktivt, men det börjar klia i kroppen av tristess om man bara ligger och glor på tv. Idag är en sån dag. Så i brist på annat letar jag golv, tapeter och möbler på nätet... Har hittat lite grejer..


Vi ska lägga golv i hall, kök och gästrum som är i anslutning till varandra. Golvet vi är inne på nu, vilket det också troligtvis blir, är "antik kastanj" och ser ut på detta sätt:




Så otroooooligt snyggt!   Det enda som kan sätta käppar i hjulet är om det ser helt fel ut tillsammans med det andra golvet vi ska ha kvar, som är i sovrummet och vardagsrummet. Så det återstår att se. Vi vill dock ha lite mörkare. Men inte så mörkt som valnöt.


Jag är ju sån som vill ha helvita väggar överallt. Det är det absolut bästa för mig, för då kan jag variera den andra möbleringen i oändlighet och på så sätt aldrig ledsna, som jag gör om det är någon färg. Men Pontus vill att det ska hända någonting på någon vägg i alla fall, så jag kan gå med på att någonstans ha vita tapeter men som det ändå händer någonting på, typ:

 

 




Det skulle passa att ha på en kortvägg i vardagsrummet och en vägg i köket tycker jag.. Måste rådgöra med gubben min.. :)


Förstås så har jag spenderat X antal timmar på IKEA.se... Hittills har jag hittat:






Till köket:

Köksluckor


luckhandtag

  
bänkskiva till köksbänken



kökslampa






spotlistar att sätta ovanför köksbänken




Badrummet:


spegelskåp ( har inte bestämt om vi ska ha 1 el. 2)


tvättställsskåp (om det går... se längst ner..)



Vardagrummet:


 
vit klädsel till sofforna


Vardagsrumsbord ( Pontus vägrar bara ha vitt, så vi blandar in möbler i färgen "antikbets".. Våran säng är också i den färgen.



Bänk som Pontus vill ha som tv-bänk, och som jag vill ha som "sittbänk" med sittkuddar och förvaringskorgar under. Vi får se hur det blir.





Utöver dessa grejer har vi det som behövs. Typ. Problemet är vardagsrumsmatta. Har nu en kritvit bomullsryamatta. Det gör jag ALDRIG om, den såg smutsig ut efter en vecka, och att tvätta det där stora åbäket är bland det jobbigaste jag har gjort. Kan tänka mig en sånhär:



Har några vänner som har mattor som känns lite mer "plastiga" i materialet.. Vet inte vad det materialet kallas, men det är nog det man ska satsa på. Det är snyggt, och blir nog inte smutsig lika lätt.




Men nu har jag två funderingar..... Det ena är hur man gör då man vill byta köksbänk.. Måste man byta diskho då också? Är det jättedyrt? Krångligt? Måste man ta dit proffs? Såhär är det nu...







Samma fundering gäller badrummet... Om man vill ha ett skåp under det befintliga handfatet, går det?? Skåpet på ikea.se heter "kommod", och det ser ut som  att man kan såga ut så att man bara kan "föra in" skåpet så det passar perfekt under handfatet..? Går det? Eller måste man byta handfat? Samma frågor där.. Är det dyrt? Krånligt? Måste man anlita proffs? Såhär ser det ut nu...






Nä nu ser jag fyrkantigt så nu måste jag hitta på nåt annat. Hej.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0