Irritation i ottan.

Jag vaknade för ett tag sedan och kunde helt enkelt inte somna om så här sitter jag. Efter att ha surfat runt lite på Skebos hemsida (är lite sugen att hitta en billigare lägenhet)  känner jag ilskan bubbla inom mig.

Vad fan är det för fel på Anderstorp!? Man kan ansöka om lägenhetsbyte, och alla som bor i centrum eller dylikt har inte skrivit med Atorp som ett alternativ för ny lägenhet. Jag förstår inte denna misstro!! Jag har bott på åtta ställen, och fyra av dessa har varit på Atorp, och jag har aldrig trivts så bra som där!!
Älvsbacka är riktigt kasst, eftersom det är toklångt till affärer, samt att det fruktansvärt opersonligt. Ingenstans att gå ifrån verkligheten ett slag. Bara massa bilgator man knappt vågar cykla på eftersom det är korsningar överallt. Prästbordet är ännu sämre, för det är skitlångt överallt. När jag bodde där var det ett projekt vart jag än skulle i princip. Där vantrivdes jag nå så vansinnigt. 

Andertorp har allt. Nära coop, bra bussförbindelser, nära stan, en massa grönområden, jättefin skog, promenadslinogr och elljusspår, cykelavstånd till det mesta samt nära Skellefteälven och ett jättefint berg, Byberget. Många fina lekparker, måånga dagis, fäbodvallen men två fotbollsplaner, tennisplaner, skateboardplan, en kyrka, öppet hus för mammor med barn, apotek, vårdcentral, kvartersgårdar man kan hyra till fest, och till och med en hundrastgård! Vart mer i stan finns det!? Jag vet ingenstans.  2 skolor, samt jättenära till högstadiet och högskolan. Det finns en bowlinghall, Myrorna, Jacks, Jysk, Elgiganten, Europamöbler, MIO, Svenska hem, en massa bilaffärer samt inte mindre än 4 st mackar. Om man promenerar fem minuter kommer man till tjärn där det finns jordbruk, en massa kossor och hästar och jättevacker natur. ( Det är där jag tar mina dagliga promenader) En massa olika sköna människor, okej, ett fåtal konstiga, men säg nånstans det inte finns konstiga människor. Man behöver såna för att känna sig någorlunda normal själv. Och låt för helvete folk vara konstiga, bara de inte hotar din integritet.
Andertorp består av 13 gator, och endast två av dessa är gator jag inte skulle vilja bo på, och detta beror på att dessa områden är fula rent utseendemässigt, och det är Skiftesgatan och Hemmansgatan. 

Jag är född och uppvuxen på A-torp och jag hade en superbra uppväxt om man syftar på var jag bodde. En massa barn att leka med, och allt det ovanstående som jag berättade om. 

Ett uttalande jag inte tål är "jag/han/hon vägrar på på Atorp". Sen inge mer. Nähä? Varför då då? Vad har du för argument?
Och vad ska jag svara på det? Jag orkar inte börja argumentera för Atorp. Speciellt när man oftast pratar till döva öron. Så jag säger bara "jaha, vad tråkigt."

Det är typ som om nån skulle säga till mig "Jag vägrar ha på mig den där jackan som du har på dig", sen ingen förklaring. Jaha. Schysst? Tack för den. 

Så till alla ogrundande skeptiker, ta bilen, cykeln, eller apostlahästarna och bege dig ut på en Atorpsfärd, och lämna cynikerglasögonen hemma. Du kommer att hitta massa fina områden.

Tyvärr, när jag var i "den där pinsamma åldern", så skämdes jag för att bo på Atorp. Inte nu längre. ALDRIG MER. Jag är en stolt Atorpare. Ska bli en sån med banderoller där det står saker som "sluta snacka skit om Atorp"!och "Atorp är bäst, ingen protest!"






 




Efter att ha tömt ut min vrede tror jag att jag kan krypa till kojs igen. 


 



 


Kommentarer
Postat av: matilda

precis! :}

2009-06-05 @ 08:41:10
URL: http://sarahennymatilda.blogspot.com
Postat av: Amanda

Väl rutet Moa! :)

2009-06-05 @ 11:13:32
URL: http://amandamarklund.blogg.se/
Postat av: Emil

Håller med, särskilt biten om det jättevackra Tjärn ;) men även angående det andra. Skolgången på Tuböleskolan, fritids och alla kompisar från A-torp var hur bra som helst... Det är jobbigt när ett område fått en negativ klang utan att förtjäna det!

2009-06-05 @ 12:46:07
URL: http://emilmarklund.blogg.se/
Postat av: HannaMaria

Amen!! att växa upp på bladgatan va drömmen:)

2009-06-05 @ 12:58:10
URL: http://hannamariaalbertsson.blogg.se/
Postat av: sara

Men Moa, folk tycker ju olika, jag gilla rinte a-torp speciellt för det känns som folk är ihoppackade jättetätt där och allt är huller om buller, inga gäster hittar vart man bor även om dom kollar på en karta, jag gillar älvsbacka/morön bättre även om jag håller med om butiksbristen, men man är ju alltid in till stan emellanåt så går ju handla då. Gillar det bättre just för att där är det små lite mer personliga hus, (verkligen mer personligt än a-torp där allt känns massproducerat allt som är inom samma kvarter och ser likadant ut) privatägda och alla ser inte likadana ut, det är ordning och reda så folk hittar och det är inte alls långt till stan. Vi har nära till älven och strandpromenaden också! Jag tycker just anderstorp och sjungande dalen är såna massproducerade och ganska tråkiga hus (inte alla, anderstorp har ju lite bättre variation och vissa finare områden speciellt på baksidan där du är uppväxt men dit skulle jag nog hellre flytta just om jag hade barn och inte nu) och jag tror att det är därför många gillar ungefär alla andra områden i stan bättre för dom är lite mer varierade... folk tycker olika så är det bara. jag tycker anderstorp och sjungande är längst bort i hela världen, för mig känns morö backe (som rent geografiskt kanske är längre från stan men åt rätt håll för mig som är från kåge) känns närmare och därför känns det bättre för mig liksom, man kan inte alltid förklara varför det känns så men det känns bara så....du får låta bli att ta det personligt då folk itne vill bo där helt enkelt!

Kram

2009-06-05 @ 19:01:34
Postat av: Anna Å

Jag håller med dig Moa!!! Anderstorp har lixom kvar det där ryktet som farligt område fast det inte alls är farligt längre å har inte varit sen jag flyttade till stan för 7 år sedan. Det finns bättre och sämre områden inom Anderstorp också iofs och jag skulle som du behöva väldigt speciella anledningar till att bo på skiftes eller hemmans. Men jag vill att mina barn ska växa upp på anderstorp hellre än nån annanstans i stan. Bevisligen eftersom vi köpt radhus på fäbodgatan =). Självklart kan man tycka olika och det har man all rätt till men det som känns irriterande med folks hat mot A-torp är att den känns så obefogad och argumentlös. Känns byggt på fördommar lixom. = FÅNIGT!

2009-06-05 @ 21:21:24
URL: http://tosan83.blogg.se/
Postat av: panne

jo, jag håller med! Men det blir bergsbyn senare i livet!=)

2009-06-06 @ 00:19:07
Postat av: Emmy

på ett sätt är det ju bra för oss som kan tänka sig att bo på a-torp, det blir ju grymt billigt att köpa och det blir lägre hyror!

2009-06-06 @ 13:29:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0