4 orosmoment som håller mig vaken. Obs! Stoltheten har jag svalt för länge sen.

1. Jag är 12:e reserv på distansutbildningen inriktning förskollärare. 
Hittills har jag, för att jag inte orkat annat, inbillat mig själv att jag kommer att komma in. Men nu börjar det rationella tänkandet smyga sig på. Det som talar för att jag kommer in är följande brev som jag fick av LTU:

Hej Moa,  
Som du skriver är det omöjligt att säga hur stor chans du har att komma in.   Detta var statistiken för förra höstintaget

Förskola/förskoleklass

-distans     80 (platser) 43 (registrerade)

Alltså var det många platser "över" förra gången. Det finns ingen statistik, vad jag vet, hur många reserver som har kommit med.


I första urvalet har de antagna fram till den 30 juli på sig att svara, därefter körs det andra urvalet och då kommer du förmodligen att få besked i början av augusti om du kommer in eller inte.


Alltså, om det bara var drygt hälften av platserna som togs upp för ett år sedan tänker jag att det är konstigt om det har vänt såpass på ett år. 

Men det som talar emot är situationen i samhället nu. Folk, troligtvis också barnskötare, blir av med sina jobb. Vad gör man då? Jo, man går antingen på A-kassa, eller så börjar man plugga. Det är lättare att få jobb som förskollärare än barnskötare.

Om jag inte kommer in vet jag inte vad jag tar mig till. Alternativet är att fortsätta pendla till Umeå, men det känns fruktansvärt motigt, om inte omöjligt. Dessutom missade jag såpass mycket av första terminen eftersom jag var ledig i vård av närstående, så då måste jag jobba extra hårt för att ta igen. Läsa dubbelt troligtvis. Och jag är rädd att jag inte har de krafterna. 
Det har gått så långt att jag får en liten känsla av illamående varje gång jag ser den blåa Umeåbussen. Tyvärr blir det ofta så för mig. Jag projicerar min oro/ångest på ett ställe/föremål, som jag försöker undvika resten av livet, typ. Typiskt undvikande-beteende.

Hälsostatus: axlar uppe vid öronen samt sömn totalt rubbad.

2. Min ekonomi.  Jag fick 3000 kr denna månad. Nu har pengar dragits till medmera-kortet samt till avbetalningen på lånet, och nu har jag 1300 kr kvar. Jag är skyldig Pidde 2672 vilket är min halva av räkningarna denna månad. Jag ska dessutom betala av på Ellos-skulden, dvs 200 kr, samt mobilen 250-300 kr x 2 (eftersom vi sa till försäljaren att han skulle knappa in att vi skulle betala månadsvis, men efter två månader inte fått någon räkning).
Snabb uträkning:
1300-2672-200-ca 600 = - 2172 kr. (notera minustecknet före)
Då har jag inte räknat med pengar att röra mig med under augusti månad. 
Som ni förstår själva går detta inte alls ihop. 

Vad ska jag då göra åt detta? Jag vet inte.

Hälsostatus: Axlarna uppe vid hjässan nu, samt sprängande huvudvärk.

3. Sommarkursen i sociologi och populärkultur.  Nu börjar det dra ihop sig till de tre återstående uppgifterna, som lyder:
1. Kritisk analys av postmodern populärkultur. 1500 ord. inlämningsdatum 10/8. 
2. Teoretiskt test, 40 frågor/begrepp som jag ska kunna svara på/förklara. Inlämningsdatum 16/8.
3. Diskussion.
 Inlämningsdatum 16/8.

Det här vore egentligen ingen större match för mig, om jag förstod vad kursen handlar om. Det gör jag inte. Långt ifrån.
 
Hälsostatus: Hjärtat har börjat banka hårdare samt små skakningar börjar uppstå.

4.  Som grädden på moset har jag kommit in i en fas av exsistentiell kris. Det händer då och då, och den fasen har valt att komma nu. Perfekt tajming. 
Frågor som:

-Är det här meningen med mitt liv?
-Är det här meningen med livet överlag? 
-Varför finns dödliga sjukdomar, och varför har inte mindre än 2 st drabbat vår familj?
-När kommer jag att klara av att arbeta? Kommer det någonsin att ske?
-När kommer någon slags stabilitet infinna sig, så drömmar om barn och giftermål inte stannar vid just drömmar? Kommer det någonsin att ske?  
-När kommer jag att vara nöjd och tillfreds med mig själv och känna mig nöjd med vad jag åstadkommer? Kommer det någonsin att ske?
-När kommer jag att släppa prestige-kraven och känna att jag är glad för att jag är jag, även om jag inte:

a.)
 Tjänar bra med pengar (tjänar pengar alls förresten)
b.) uppfyller mina drömmar
c.) har flyttat till någon spännande stad
d.) reser och ser mig om i världen
e.) gör något fint för mänskligheten

Hälsostatus: magkatarren gör sig påmind. 



Sammanfattning: Jag är ett vrak. Har inatt sovit ca 3 timmar. Vet inte vilken ände jag ska börja i. Kanske borde börja med sommarkursuppgifterna. Jag ska försöka. Men först måste jag ge mig på ett nytt försök att sova en stund. Plugg och sömnbrist går inte alls ihop. God natt.


 







  

Kommentarer
Postat av: matilda

HAHA jag har rökt sen halva tvåan ju... så det är inte dom som har dåligt inflytande..

2009-07-27 @ 15:13:20
URL: http://indivisible.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0